Ook een presentatiecoach heeft af en toe coaching nodig en dus vind ik geregeld gelikte brochures in mijn mailbox. Een van die trainingsburo’s zette me aan het denken. In hun folder werd ik om de oren geslagen met glossy foto’s en quotes van Ghandi, Bob Marley, en -het is een kleine stap- Agatha Christie. Vertel me liever wat jullie unieke expertise is, dacht ik. Niet dat ik Ghandi even aan de kant wil schuiven maar hij is niet degene die de cursus geeft. Anders zou ik wel een toontje lager zingen…
Mijn punt is: iedereen kan quotes van inspirerende mensen bij elkaar googelen. Wat zegt dat over jou? Wat breng jij naar de tafel? Daar ben ik nieuwsgierig naar. Onlangs heb ik een webdesigner gecoacht die gespecialiseerd is in toegankelijkheid. Vakgenoten van over de hele wereld kwamen naar haar verhaal luisteren op een congres in Spanje. Ze had een simpele maar ijzersterke oneliner: ‘Don’t make me guess’. Vraag je bij het bouwen van een site af of je opa ook het menu kan openklappen, of iemand die kleurenblind is dat grijze linkje wel kan zien. Deze webdesigner drukte haar collega’s op het hart om mensen niet te laten aanmodderen. Ook iemand met de ziekte van Parkinson gaat uit eten en als hij online niet makkelijk kan reserveren dan is het restaurant op dat moment een klant kwijt.
‘Don’t make me guess’ heeft misschien niet de allure van Ghandi maar het is een oneliner die staat als een huis, de kern van het verhaal raakt en die ik niet snel zal vergeten. De beste oneliner schrijf je zelf.